Lett sits

Et bra trav har swung, og da må vi få i gang bevegeligheten i ryggen. Hesten må fram med nesa, ha en lang hals og ryggen må være fri for låste rytterbekken. Trav er den gangarten ulogiske rytteren ødelegger mest, fordi man sitter ned i trav. Å Sitte ned på en hest med swung er ikke for hvem som helst, det er som å sitte på en sprettbakk. Derfor bremser man bort swungen for å kunne sitte ned. Man korter in halsen, fordi en kort hals gir låst rygg, og en låst rygg er lett å sitt ned på i trav. Du skal derfor IKKE trene nedsittning i trav. En bra trav bygger man med lett sits og lettridning.

Still deg opp i stigbøylene og skritt minst to runder på hver hånd. Du får ikke sette deg ned, men forsøk å finn balansen der. De vanligste felene er at man lener overkroppen for langt frem. Tenk som en galoppjockey, når de rir i fult tempo lener de overkroppen langt fram, når han vil sakte ned farten retter han opp overkroppen. Vi vill jo ikke ri veldig fort, vi vil at hesten hviler i hvert steg og bærer med bakbeina. Så du må rette opp overkroppe, la alle leddene i beina være bære og og lett bøyelige for å ha en fjærende funktion. For å rett opp overkroppen vinkler du inn bekkenet under deg, altså heller vann på kl 6.

En annen feil er at undersjenklene havner for langt bak fordi man tramper ned helen for mye. Tenk på at du skal ha like mye vekt frem på stigbøyleplaten som bak. Da blir fotsålen mer parallell med bakken. Du må kanskje også ta rumpa litt bak for å få overkroppen over sjenklene.



Du vill att hästens leder ska vara böjliga så dina leder måste vara mjuka. Vristen är bra att fokusera på. Denna är ryttarens stötdämpare. Den ska svikta i varje steg. Men om du sviktar liksidigt så kommer hästen att hålla sin mage stilla och då uteblir swungen. Om hästen däremot tillåts att gunga med sin bål åt höger i vänster i varje steg så kommer du att känna hur dina vrister samarbetar. Vänster häl åker ner samtidigt som höger häl åker upp. I vare steg måste du tillåta detta att ske. 

Detta kommer att göra så att dina höfter också sviktar växelvis i varje steg och det är ju det vi vill att hästens bäcken ska göra. Han ska vicka på rumpan och gunga med magen. Först då kan han få en lång fin hals och en rörlig rygg. Samma sak som gällde i skritt gäller i trav.

Åker hans huvud upp eller viftar eller han har öronen bakåt så håller du för hårt i honom. Du måste få hästen att älska din hand, söka sig framåt mot din hand. Du måste också hålla koll på om han häller dig åt sidan så du har mer vikt i ena stigbygeln.

Vannskåla kan hjelpe deg også her. Om du havner litt for langt frem med overkroppen heller du vann bak på kl 6. Da får man rettet opp ryggraden og drar med seg hele overkroppen slik at man blir mer oppreist.

Når vi gjorde hestens mage om til ei bjelle oppdaget vi at magen gynger høyre/venstre. For ikke å hindre hestens bevegelser må vi slippe gjennom dette magegunget. Når hestens mage går mot høyre tar du opp høyre hæl for å gi magen plass, når magen går til venstre tramper du ned høyre hæl og tar opp venstre.Da får man også litt bevegelse i beina, noe som gjør at man får mindre melkesyre. Samme gjelder i trav, der går også magen høyre/venstre. Da går det litt fortere så jo mer du trener i skritt, jo enklere blir det i trav.

Stå i lett sits så mye du bare orker, når du rir på tur, varmer opp, skritter av. La hesten få frihet i ryggen og bli sterk før du belaster han.

Vekten i stigbøylen

Lämna ett svar